Peremvidéken/Svinalängorna/Beyond (svéd-finn, 2011 r.: Pernilla August) Egy családos anya visszatér boldogtalan gyermekkora emlékeibe… Leena tizenéves, nem mindennapi kislány. Kíváló úszó, rendszerető, kis öccsének gondozója. Édesanyja, apja Finnországból települt át Svédországba. Gyermekkorát szülei alkoholizmusa pokollá teszi. Leena nemcsak öccsének viseli gondját, hanem anyjának-apjának. Áldatlan körülmények között megpróbál méltó életet élni, tanulni, naponta edzésre járni, Sakarit etetni, fürdetni. Szülei helyett Ő a felnőtt, felelősséget vállaló, terheket cipelő gyermek. Egy napon Leena és öccse, Sakari – aki néma – állami gondozásba kerül. Később a gyerekeket elszakítják egymástól. Leena mindezek ellenére boldog családanya lesz, de egy napon megcsörren a telefon, s közlik vele, hogy anyja kórházban van, s napjai vannak hátra. 30 éve nem találkoztak.
|
2011-ben Európa Filmdíjra jelölték Noomi Rapace-t, a tetovált lány, a legjobb színészi alakítás kategóriában, ebben a filmben is briliáns a játéka, rendkívül autentikus. Pernilla August rendezőnő olyan hitelességgel ábrázolja egy alkoholista, apró darabjaira hulló család mindennapjait, mintha szocio dokumentumfilmet forgatott volna. |
Patrick Melrose
angol dráma minisorozat, 2018, r: Edward Berger Fsz: Benedict Cumberbatch Míg az alkoholista, gyógyszerfüggő anya egy vidámparkban mulat barátnőjével, a család gyönyörű vidéki házában a szadista apa bántalmazza a kisfiút. A férfi egyszerre borzalmas karikatúrája saját magának, aki az erőszak előtt azt magyarázza öt éves fiának, hogy ez a nevelésének része…
|
Patrick Melrose 1. – Nincs baj – Baj van – Van remény Edward St. Aubyn |
Kényszerleszállás (Flight) (amerikai, 2012, r.: Robert Zemeckis) Fsz. Denzel Washington Denzel Washington egy Whip Whitaker nevű pilótát alakít, akinek legjobb barátja orosz, és vodkának hívják. Van egy másik cimborája is, ő kolumbiai és csak kokain becenéven említik.
|
|
Submarino
dán-svéd filmdráma, 100 perc, 2010, r: Thomas Vinterberg Nick és öccse életét bemutató film az alsóbb társadalmi réteg világába vezet. Az alkoholista anya mellett felnövő két fiú élete predesztinálva van arra, hogy később se legyen könnyebb az sorsuk. Nick egyik napról a másikra él egy egyszobás lakásban, ahol a céltalan ivás az egyetlen időtöltése. Öccse egyedül neveli a kisfiát azt a látszatot keltve, hogy rendben van az élete de kábítószerfüggőként képtelen ellátni a feladatát.
|
|
Ha a férfi igazán szeret (When a Man loves a Woman) (amerikai, 1994, r. Luis Mandoki, 126 perc) Fsz. Meg Ryan, Andy Garcia Alice és Michael Green házassága mintaszerű. Szenvedélyesen szeretik egymást, minden gondjukat-bajukat megosztják egymással és van két gyönyörű lányuk. Olyanok ők együtt, mint ahogy a képeslapokban a boldog családokat ábrázolják. De a romantikus felszín mögött ott lapul Alice szörnyű titka, amelyet nem csak családtagjai, hanem saját maga elől is rejteget. Ez a titok, mint egy időzített bomba, egyik pillanatról a másikra válságba sodorja Alice és Michael harmonikus házasságát, fenekestül felforgatja addigi életüket.
|
|
Még egy kört mindenkinek/Druk (dán r: Thomas Vinterberg 115 perc, 2020) Négy jóbarát, akik gimnáziumi tanárok, letesztelnek egy elméletet. Feltevésük szerint egy csekély alkoholszint fenntartása a vérben, vagyis a folyamatos, enyhe spicces állapot jobbá teszi az életüket. A kezdeti felszabadultság azonban lassan, de megállíthatatlanul fordul át kontrollálhatatlan ivászatba. |
A cannes-i díjnyertes rendező, Thomas Vinterberg (Születésnap, A kommuna, A vadászat) legújabb filmje a 2020-as Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon debütált volna. A film főszerepében a számos nemzetközi elismeréssel büszkélkedhető, cannes-i és Európai Filmdíjas Mads Mikkelsen. |
28 nap (28 days) (amerikai, 2000, r.: Betty Thomas) Fsz. Sandra Bullock, Steve Buscemi Gwen Cummings (Sandra Bullock) jó fej lány: imád bulizni, imád inni, és élvezi, ha forog körülötte a világ. Így történhet, hogy egy lopott limuzinnal egészen egy házfalig jut. Az ítélet nem túl szigorú: Gwennek csupán egy hónapot kell eltöltenie ital és a barátja nélkül, elvonókúrán. Új, átmeneti otthonában különös alakokkal és különös szokásokkal kénytelen megbarátkozni.
|
|
Férfiszenvedély (The Lost Weekend) (amerikai, 1945, r.: Billy Wilder, 101 perc) Fsz. Ray Milland A maga korában forradalmian realista és erőteljes lélektani dráma a New York-i alkoholista író, Don egy napját mutatja be. Az egykor tehetséges írót már nem érdekli semmi más, csak az ital. Utolsó lehetősége, hogy megírja regényét az alkoholról és megrontott életéről. De vajon lesz-e ereje ehhez vagy öngyilkosságba taszítja az ital?
|
|
Míg tart a bor, és friss a rózsa (Days of Wine and Roses) (amerikai, 1962, r.: Blake Edwards, 117 perc) Fsz. Jack Lemmon, Lee Remick Joe Clay törekvő PR szakember, aki egész más elveket vall, mint amelyet munkaköre gyakran megkövetel tőle. A lelkében dúló feszültséget néhány pohár itallal oldja esténként, az alkohol pedig az udvarlásban is segíti. A csinos titkárnőt, Kirstent a kezdeti ellenszenv után egy kellemes este során könnyedén az ujja köré csavarja, majd hamarosan feleségül is veszi. Joe egyre felelősségteljesebb feladatokat kap, ezért gyakrabban nyúl a pohárhoz, feleségétől pedig megköveteli, hogy vele igyon. Az alkohol lassan átveszi az uralmat életük felett, Kirsten pedig egy alkalommal részegen tüzet okoz a lakásban. Miután mindenük elveszett a nő apjához költöznek, hogy kertészkedéssel folytassák életüket és abbahagyják az ivást, az újrakezdés azonban nehezebb, mint gondolnák.
|
|
Piások (Drunks) (amerikai, 1995 r.: Peter Cohn) Nem a hasis, nem a heroin, nem a kokain a legelterjedtebb kábítószer a földön, hanem az alkohol. Százmilliók szenvednek tőle. És milliók próbálnak leszokni. Az Anonim Alkoholisták Szervezete mindenkinek lehetőséget nyújt, hogy megvívjon saját maga és többi sorstársa előtt az ital démonával. Jim is megpróbálja ezt az utat. Kitárja lelkét, minden gondját-baját a társaság előtt. Azután – miközben a többiek folytatják beszámolóikat – odébbáll, hogy végre ismét leihassa magát…
|
|
Tisztán és józanul (Clean and sober) (amerikai, 1988 r.: Glenn Gordon Caron) Fsz. Micael Keaton Az alkoholista és drogfüggő Daryl Poynter ingatlanügynök egy reggel arra ébred, hogy egy kokain-túladagolásban meghalt nő fekszik mellette az ágyban. Nem sokkal később telefonálnak a munkahelyéről, hogy az egyik ügyleténél nagyobb pénzösszeg hiányzik. Daryl jobbnak látja ha eltűnik egy időre, ezért úgy dönt, befekszik egy kórházba elvonókúrára. Valójában nem leszokni akar, hanem elbújni a rendőrség és a problémák elől. A csoportterápiát semmibe veszi, gúnyt űz kezelőorvosából, viselkedése miatt ezért elküldik. Boldogan kilép a kórház ajtaján, de hamarosan rájön, hogy nincs hová és kihez mennie. Visszatér a hasonló sorsú betegek közé, ahol találkozik Craiggel, aki korábban maga is drogfüggő volt, és átlát minden trükkön, amit Daryl megpróbál bevetni…
|
|
Nevem Bill W. (My name is Bill W.) (amerikai, 1989 r.: Daniel Petrie) Fsz. James Woods Bill Wilson sikeres részvénykereskedő volt, akinek élete teljes mértékben tönkrement a ’20-as években bekövetkezett nagy gazdasági világválság miatt. A férfi az alkoholba menekült és nagyon nehezen sikerült megszabadulnia annak fogságából. Egy hasonló cipőben járó társával együtt létrehoztak egy támogató csoportot, amelyből legvégül a jól ismert Anoním Alkoholisták önsegítő csoport lett.
|
|
Las Vegas, végállomás (Leaving Las Vegas) (amerikai, 1995 r.: Mike Figgis) Fsz. Nicolas Cage, Elisabeth Sue Ben, az egykor sikeres hollywoodi forgatókönyvíró és féktelen alkoholista utolsó tiszta perceinek egyikében úgy dönt, felszámolja addigi életét, búcsút mond mindannak, ami a múlthoz köti, és elindul Las Vegasba, hogy egy gyors meneteléssel bevégezze azt, amit elkezdett: halálra igya magát. Itt találkozik álmai asszonyával, a prostituált Serával. Sorsuk, ha csak rövid időre is, összefonódik, és megtanítja őket arra, ami a legfontosabb itt e földi végállomáson: szeretni az életet és tisztelni a halált.
|
|
A törzsvendég (Barfly) (amerikai, 1987 r.: Barbet Schroeder fsz.: Mickey Rourke, Faye Dunaway) Henry Chinaski költő és alkoholista. Los Angeles bárjaiban éli életét, nap mint nap leissza magát. Wanda Wilcox a szerelmi bánatát próbálja tartósan italba fojtani. A társadalom perifériáján tébláboló két bártöltelék útja keresztezi egymást. Egyikük sem vár már semmit az élettől, a napi alkoholadag megszerzésén felül. Kettejük barátsága azonban minden igyekezetük ellenére egyre mélyebb érzéseket kavarnak fel bennük. Egyik nap azután találkoznak Tully Sorensennel, aki ki akarja adni Henry néhány költeményét. Felcsillan a remény a változásra. |
|
Nevem Joe (My Name is Joe) (angol, 1998 r.: Ken Loach ) Joe korábban alkoholista volt. De tíz hónapja egy kortyot sem iszik. Igyekszik tisztelni a törvényt, és normális életre vágyik: rendes melót szeretne, és persze barátnőt. Most éppen munkanélküli segélyen él, emellett (feketén) alkalmi munkákat vállal, és patronálja a glasgow-i külváros – főleg kétballábas srácokból álló – helyi futballcsapatát. Amikor épp összejön egy rokonszenves védőnővel, és élete végre egyenesbe fordulna, ismét beüt a ménkő. |