Eszközeim, lehetőségeim és határaim a szenvedélybeteg szülők gyermekeinek egészségfejlesztésében képzés
Képzésünk célja, hogy a résztvevők megismerjék a szenvedélybeteg családi működés dinamikáját, a szenvedélybeteg családban élő, illetve abban felnőtt, kiskorú és felnőtt gyermekek helyzetét, sajátosságait, a segítés lehetőségeit, eszközeit és határait. Az alkalmak során alapvető eszközöket kapnak a kiskorú gyermekek és a felnőtt gyermekek rezilienciájának fejlesztéséhez és a velük történő segítői folyamatok irányításához. A képzés fejleszti a szükséges egyéni kompetenciákat és segít felismerni a segítő és a segítés határait.
Magyarországon a nemzetközi adatok figyelembevételével ma legkevesebb 400.000 gyermek él olyan családban, ahol egyik vagy mindkét szülő problémás szerhasználó, vagy már szenvedélybeteg: drog, gyógyszer, alkohol, szerencsejáték stb. Ha ezek a gyermekek élőláncot alkotnának, Budapesttől Pécsig érne a sor. A szenvedélybeteg családok gyermekei felnőtté válásuk után is hordozzák ezt a negatív családi örökséget. Sokszor tabuként.
A szenvedélybeteg családok gyermekeinek önvédelemből született hármas jelszava: Nem érezni! Nem bízni! Nem beszélni! Valakinek mégis képviselnie kell őket. Ezért szólítjuk meg az EFI munkatársait képzésünkkel, amelyben elméleti és gyakorlati ismereteket és eszközöket kínálunk. A képzésen a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kiadásában megjelent könyveket, kiadványokat is megkapják a résztvevők.
A hiánypótló képzés olyan témát dolgoz fel, melyet egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis óraszámban oktatnak a szakemberek felsőoktatási és egyéb képzési rendszereiben.
A résztvevők 30 órás képzés során előadások, filmrészletek és esetismertetések alapján sajátíthatják el az elméleti ismereteket. Gyakorlatok, közös esetfeldolgozás, kisebb és nagyobb csoportos munkák segítségével pedig a képzés gyakorlati részét. A képzés épít a pszichológusok, szociális, egészségügyi és mentálhigiénés szakemberek már meglévő ismereteire és tapasztalataira.
A képzés moduljai:
I. modul: szenvedélybetegség a családban
II. modul: szenvedélybeteg szülők gyermekei
III. modul: szenvedélybeteg szülők gyermekeinek reziliencia fejlesztése
IV. modul: szenvedélybeteg szülők kiskorú gyermekeinek támogatása
V. modul: szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeinek támogatása
Órabeosztás (Személyes térben tartott képzés esetén)
1. NAP
10.00-13.00
I. modul – Ismerkedés a témával, szenvedélybetegség a családban
- A résztvevők megismerkedése egymással és témával, keretek, elvárások
- Mire tudom használni a képzésen szerzett ismereteket?
- A szenvedélybetegség társadalmi beágyazottsága, tabu vagy kimondhatóság
- A szenvedélybetegség kezelésének újszerű megközelítése, függőség és felépülés
- A szenvedélybeteg család jellemzői és dinamikája, szerepek, játszmák, társfüggőség
13.30-17.00
II. modul – Szenvedélybeteg szülők gyermekei
6. A szenvedélybeteg családok elfeledett gyermekeinek helyzete a családban
7. A szenvedélybeteg családok elfeledett gyermekeinek helyzete a gyermekközösségben és a társadalomban
8. A szenvedélybeteg szülők gyermekeinek szerepei
9. Szenvedélybeteg családban felnőni – következmények
2. NAP
10.00-13.00
II. modul – Szenvedélybeteg szülők gyermekei folytatás
10. A szenvedélybeteg családban felnőtt gyermekek hét erőssége és hét sebe
11. Visszaélés a szerrel, visszaélés a gyermekkel
12. Erőforrás fókuszú szemlélet a gyermekek rugalmas ellenállóképessége fejlesztésében – alapismeretek
13.30-17.00
III. modul -Szenvedélybeteg szülők gyermekeinek reziliencia fejlesztése
13. Erőforrás fókuszú szemlélet a gyermekek rugalmas ellenállóképessége fejlesztésében – stressz és megküzdés, egyéni és környezeti védő tényezők
14. A családok és a gyermekek elérésének módjai és lehetőségei
3. NAP
10.00-13.00
IV. modul – Szenvedélybeteg szülők kiskorú gyermekeinek támogatása
15. Erősségek és készségek fejlesztése
16. Kiskorú gyermekek támogatásának lehetőségei és határai
17. Kiskorú gyermekek támogatása a gyakorlatban (mesék, érzelem kártyák és gyakorlatok)
18. Kiskorú gyermekek támogatása a gyakorlatban (Elefánt a nappaliban tréningelemek, honlap)
19. Kiskorú gyermekek támogatása a gyakorlatban (gyakorlat elemzés)
13.30-17.
V. modul – Szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeinek támogatása
20. Felnőtt gyermekek támogatásának lehetőségei és kompetencia határok
21. Felnőtt gyermekek támogatása egyéni és csoportmunka
22. Esetfeldolgozás
23. A megismert szemlélet, elmélet és gyakorlat továbbadásának lehetőségei a társintézmények felé, hálózatépítés
24. A képzés zárása, visszajelzés és további együttműködés lehetőségei
A képzést a következő szakemberek tartják: (csoportonként ketten)
- dr. habil. F. Lassú Zsuzsa szexuálpszichológus, egyetemi docens
- Hoffmann Katalin krízisintervenciós tanácsadó szakpszichológus, felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, színházterapeuta
- Kormos Piroska szociálpedagógus, bibliodráma vezető
- dr. Szécsi Judit szociális munkás, addiktológiai konzultáns, egyetemi adjunktus
- Tőkés Tibor szociális munkás, szociálpolitikus
- Frankó András mentálhigiénés szakember, családterapeuta
A képzés minden résztvevője megkapja a témához kapcsolódó alábbi szakkönyveket és kiadványokat:
Kimondható 1. Az alkoholprobléma kimondható
Kimondható 6. A visszaesés megelőzése
Kimondható 7. A józanság boldogsága
Kimondható 9. Hogyan védhetem meg?
Kimondható 10. Elfeledett gyerekek családi titkai
Gyermekek mentálisan sérülékeny családokban
Gyerekszemmel a függőségről és a felépülésről
Bolyhos történetei és segédanyag
Lurkó mappa (mesekönyv, segédanyag, kártyák)